Pasaulis nuolatos keičiasi, todėl tampa įprasta vis daugiau technologinių sprendimų priimti kaip neatskiriamos kasdienės rutinos detalę. Šis technologinė evoliucija palietė ne tik mūsų gyvenimus, tačiau ir visas pramonės šakas, ypatingai mažmeninę prekybą.
Šiandien duomenų rinkimas ir analizė suteikia galią mažmeninės prekybos įmonei priimti teisingus ir savalaikius sprendimus savo kasdienėje veikloje. Įdiegę technologinius sprendimus pagrindinėse procedūrose, mažmenininkai gali optimizuoti kiekvieną sprendimą ir patobulinti kiekvieną verslo procesą. Pavyzdžiui, prekių valdymą ir apsaugą galima pritaikyti prie besikeičiančių poreikių, kainų valdymą – greitesnį ir pelningesnį, atsargų valdymą – vietinį, o klientų įsitraukimą – asmeniškesnį bei suteikiantį pozityvią apsipirkimo patirtį.
RIS Advanced Retail Analytics Study duomenimis net 54 % mažmeninės prekybos atstovų teigia, jog pažangios analitikos technologijos vaidina svarbų vaidmenį jų organizacijos sėkmei, tačiau retas kuris įsidiegia tokius sprendimus. Dažniausiai tai yra baimės sekti rinkos lyderiais, kaip Walmart ar Amazon pėdomis, rezultatas. Dauguma galvoja, jog mažmenininkas yra per mažas tokiems sprendimas arba tokie sprendimai nėra skirti jam.
Tačiau jeigu mažmenininkas vis dėlto norėtų pradėti rinkti ir analizuoti duomenis, nuo ko pradėti?
Vieno teisingo atsakymo nėra, nes kiekvieno technologinio sprendimo nauda labai priklauso nuo produktų ir kliento veiklos specifikos, – sako Mantas Budraitis, mažmeninės prekybos projektų vadovas, – tačiau dažniausiai klienti siekia įsidiegti šiuos sprendimus:
- Žmonių srautų skaičiavimas – įvairių sensorių ir programinės įrangos pagalba realiu laiku matuojamas įėjusių ir išėjusių lankytojų skaičius. Šie duomenys yra konsoliduojami iš visų parduotuvių ir pateikiami ataskaitos forma. Žmonių srautų analizė suteikia galimybę tiksliai žinoti, kada bei kokiose parduotuvėse pirkėjai lankosi. Šio įrankio pagalba galima optimizuoti nuolaidų strategijas, reklaminį turinį ekranuose, atidarytų kasų skaičių ir bendrai vertinti kiekvienos parduotuvės lankytojų srautus
- Demografinė analizė – dažniausiai naudojama kartu su žmonių srautų skaičiavimo sprendimu, nes papildo pastarojo duomenis, identifikuodama pirkėjų lytį bei amžių. Turint tokio pobūdžio duomenis, produktus galima orientuoti į konkrečias vartotojų grupes. Pavyzdžiui, taikyti padidintas nuolaidas nuo 10 iki 12 valandos kiekvieną antradienį X kategorijos prekėms, nes tuo metu parduotuvėje lankosi didžiausias vyresnio mažiaus moterų.
- Žmonių judėjimo analizė – fiksuoja atėjusį lankytoją ir stebi jo judėjimą parduotuvėje. Taip surenkami duomenys apie lankytojo judėjimo trajektoriją parduotuvėje t.y. prie kurių lentynų sustojo, kiek praleido laiko apsipirkdamas. Remdamiesi šiais duomenimis galima planuoti prekių išdėstymą ir vertinti savo siūlomo asortimento aktualumą.
- Elektroninės kainų etiketės – iš esmės automatizuoja kainų keitimo procesą. Šis sprendimas suteikia galimybę centralizuotai keisti kainas, taikyti akcijas ar koreguoti prekių aprašymus visose parduotuvėse realiu laiku be lokalių darbuotojų įsikišimo. Sinchronizacija su turima ERP programine įranga ir elektronine parduotuve ženkliai sumažina netinkamos kainos rodymo riziką, dėl kurios lankytojų apsipirkimo patirtis gali tapti neigiama. Taip pat šis sprendimas įgalina salės darbuotoją savo telefone patikrinti prekės likutį nuskaičius kainos etiketę.
- Išmaniosios lentynos – jutiklių pagalba lentynose yra matuojamas prekių likutis taip įgalinant salės darbuotoją efektyviai stebėti visos parduotuvės salės inventorių ir reaguoti į pasibaigiančias prekes dar prieš realų jų pabaigą.
- Grynųjų pinigų valdymas – leidžia mažmenininkui automatizuoti grynųjų pinigų surinkimą atsiskaitymo metu, šių pinigų skaičiavimo ir inkasavimo procesus. Automatizavus grynųjų pinigų procesus parduotuvės darbuotojai visiškai neprisiliečia prie grynųjų pinigų taip eliminuojama vagystės rizika.
- Savitarna – eliminuoja kasininko funkciją parduotuvėje arba visos parduotuvės išlaikymą, jei tradicinė parduotuvė yra konvertuojama į išmanius pardavimo automatus. Savitarnos kasose lankytojas pats nuskaito prekes ir už jas atsiskaito kortele arba grynaisiais pinigais. Grynųjų pinigų surinkimui dažniausiai yra naudojamas integruotas grynųjų pinigų valdymo sprendimas. Įgyvendinus savitarnos sprendimus parduotuvėje galima sumažint kasininkų / salės darbuotojų skaičių. Taip optimizuojamos pastoviosios išlaidos.
- Interaktyvūs ekranai – apima tiek informacinius terminalus, tiek jutimui jautrius ekranus pardavimo salėje. Šių sprendimų pagrindinis tikslas – suteikti galimybę lankytojui pačiam surasti, susipažinti ir palyginti jam aktualią prekę / prekes.
- Darbo laiko apskaita – tiksliai parodo, kada bei kurių parduotuvių darbuotojai atėjo ir išėjo iš darbo vietos. Dažniausiai šis sprendimas yra paremtas darbuotojo biometrinių duomenų nuskaitymu ir identifikavimu (piršto antspaudas arba veidas).
Klientai taip pat domisi ir mažiau išmaniais sprendimais, kaip prekių apsaugos varteliai ar vaizdo stebėjimo sistemos, kurie šiai dienai yra neatskiriama kiekvienos parduotuvės dalis.
Mantas Budraitis
Mažmeninės prekybos sprendimų vadovas
Mob.: +370 644 55557
E. paštas: mantas.budraitis@hansab.lt